Sitten mun lempi aiheeseen. Työnhakuun. Kaikki kaverit, jotka
lukee tätä nauraa nyt ääneen. Olen aina ollut kiinnostunut siitä, mikä herättää
rekrytoijassa kiinnostuksen. Olen usein auttanut kavereita hakemusten
laatimisessa ja jostain kumman syystä se on mun mielestä kivaa hommaa. Harmi
kun siitä ei voi tehdä itselleen ammattia.
Kun on joku hyvä duuni, tavalliseen tapaan tänä päivänä sitä
hakee parhaimmillaan 200 ihmistä. Millä erottua joukosta? Jotkut ovat hyviä
tässä, mutta kaikille työpaikan hakeminen ei ole helppoa. Tämä ohje on niille,
jotka eivät ole aiheeseen kovin perehtyneitä. Näkemykset perustuvat omiin
kokemuksiin ja Haaga-Helian oppeihin.
Olisi hienoa, jos ohje synnyttäisi keskustelua työn hausta, koska
moni kamppailee aiheen parissa. Anna kommentteihin vinkkejä tai kerro omista
kokemuksistasi!
Fengshuin
kartoitus
Ennen kuin lähdet soitellen sotaan, ota yrityksen nettisivut
auki, jonne olet hakemassa. Lueskele, mikä on yrityksen fengshui ja energia .
Mikä fiilis nettisivuista välittyy, kertoo jo paljon. Arvot ja strategiset
kulmakivet tuntuvat nykyään olevan hittikamaa, joten pidä huoli, että
hakemuksesi tukee niitä. Joskus olen jopa tsekkaillut millaisia adjektiiveja
yritys tykkää viestinnässään käyttää. On toki muistettava se, että ei ole
kenenkään edun mukaista esittää hakemuksessa jotain muuta mitä on. Aitous
välittyy vain, jos olet täysin oma itsesi. Joka paikkaan ei haeta
sosiaalipiirin kuningattaria ja sanavalmiita myyntitykkejä. Myös hillitympiä
persoonia kaivataan jokaisessa yrityksessä. Etenkin jos haet esimerkiksi
tiimityöhön. Ei kaikki tiimin jäsenet voi mitenkään olla suupaltteja. Hyvä
rekrytoija ymmärtää sen, että loisto tiimi syntyy erilaisista ihmisistä, joilla
on erilaisia vahvuuksia. Eli olit millainen tyyppi tahansa muista olla oma
itsesi!
CV
Aikaisemmin CV on ollut se tylsän näköinen listaus duuneista,
meriiteistä ja koulutuksesta. Siihen vähän kielitaitoa ja ajokorttiluokkaa ja
valamistatuli. Nyt kun rekrytointialan ammattilaisella saattaa olla vielä
alkukarsinnan jälkeen 20 henkilön CV ja hakemus plärättävänä myös CV on saanut
uuden käsitteen. Persoonan ja ammattitaidon täytyy välittyä.
Visuaalinen CV on uusi trendi, jolla pystyt helposti luomaan oman
näköisesi ansioluettelon. Pohjia löytyy netistä joka lähtöön. Tässä nettisivu,
josta löydät ihan ilmaisia pohjia: https://www.canva.com/templates/resumes/. Pohdi mikä kuvaa parhaiten itseäsi ja työpaikkaa, jonne
haet. Muista aina liittää oma valokuvasi. Itse suosin professionaalista kuvaa.
Vaikka kuva ei olisi ammattikuvaajan ottama, älä kuitenkaan laita selffietä.
Profiiliteksti on CV:n
esittelyteksti. Mieti ammatillisia vahvuuksiasi ja tavoitteitasi. Tähän ei saa
ladata liikaa henkilökuvausta, myy itsesi ammatillisesta näkökulmasta (kuin
LinkedInin summary). Muista käänteinen aikajärjestys ja lyhyt ytimekäs kuvaus
työpaikoistasi. Jos työpaikkailmoitus on englanniksi tulee myös cv:n ja
hakemuksen olla englanniksi, oli yritys mikä tahansa. Äläkä unohda
suosittelijoita!!! Itse olen ajatellut, että yksi ammatillinen suosittelija
esim. esimies tai kollega ja yksi henkilösuosittelija kuka tahansa, joka on
valmis suosittelemaan, mieti esimerkiksi hakemasi tittelin mukaan. Jos haet
esimerkiksi myyntiedustajaksi ja kaverisi on jossain muussa firmassa
myyntiedustaja, hän voisi olla pätevä suosittelemaan sinua vastaaviin
tehtäviin.
Hakemus
Hakemus ei saa olla yli sivun mittainen. Rekrytoinnin ihmisillä
ei yksinkertaisesti ole aikaa lukea liian pitkää hakemusta. Pituus 3 kappaleen
verran. Ekassa kappaleessa herätä lukijan mielenkiinto, miksi haet tehtävää.
Tokassa kappaleessa todista, miksi olisit paras kyseiseen tehtävään. Käytä
ammattipiirin sanastoa ja käytä hyväksi aluksi tekemäsi nettisivututkimuksen
fengshuita. Tässä todistat pätevyytesi. Kolmatta kappaletta kutsun henkseleiden
paukuttelu kappaleeksi eli voit kirjoittaa luonteestasi ja mahdollisista
harrastuksista. Älä arastele kehuskella itseäsi. Ja ei, hakemukseen ei
todellakaan kirjoiteta heikkouksia. Älä erittele CV:n tietoja hakemuksessa ja muista myös asiakirjastandardit!
Some
Ole somessa. Jokainen rekrytoija etsii sinut ensin somesta ja hankkii netistä
kaiken mahdollisen tiedon ennen tapaamistanne. Ainakin LinkedIn on
työnhakijalle tärkeä paikka. Aikaisemmin LinkedIn on ollut enemmänkin bisnes
maailman sosiaalinen media, mutta mukaan nousee kovaa vauhtia muitakin aloja ja
käyttäjäkunta on radikaalisti kasvussa. LinkedIn profiilin luominen on helppoa.
Se on ikään kuin julkinen CV, jolla olet esillä työmarkkinoilla. Muista tehdä
profiili englanniksi. Katso alasi guruilta mallia ja ei kuin tekemähän!
Tuo visuaalinen CV onkin mukava idea. Tuttavani yritys parhaillaan etsii uusia osaajia. Heillä ei kuitenkaan ole kokemusta rekrytoinnista. Voi olla, että hekin etsivät rekrytointipalvelun avukseen.
VastaaPoista